KOMÁROM
Komárom (szlovákul
Komárno Loudspeaker.svg kiejtése, németül Komorn, szerbül Komoran) város
Szlovákiában, a Nyitrai kerület komáromi járásában, a Duna és a Vág-Duna
összefolyásánál. Nevezik még Észak-Komáromnak, Öreg-Komáromnak vagy
Révkomáromnak is, hogy megkülönböztessék az egykori déli városrésztől, amely ma
Komárom néven önálló település Magyarországon. Komárom járási székhely és a
Nyitrai kerület harmadik legnépesebb városa Nyitra és Érsekújvár után. A
szlovákiai magyarság legfontosabb kulturális és politikai központja. A város
fontos gépipari (hajógyártási) központ, valamint forgalmas dunai árukikötő. A
magyarországi Komárommal közúton az Erzsébet híd, vasúton a Komáromi vasúti
összekötő híd kapcsolja össze. Korábban közúti és vasúti határátkelőhely volt,
de Szlovákia és Magyarország schengeni egyezményhez való csatlakozása után ez a
szerepe megszűnt.
A Szőny területén talált, a bronzkor középső
szakaszából származó temetkezések a Kr. e. 1800-as évekre vetítik vissza az
emberi megtelepedést. Őket követték a kelták, majd a rómaiak, akik a Kr. u. 1.
század végén, Pannonia provincia határvédelmi rendszerének részeként, itt
építették fel a legio I Adiutrix állandó kőtáborát és ezzel a hamarosan
létrejövő települést, Brigetiót, a provincia egyik legfontosabb településévé
fejlesztették. A polgárváros területén folyó feltárások során feltárt
falfestmények a római provinciákban is egyedülállóan magas művészi színvonalú,
finom kidolgozású, közel életnagyságú alakokat ábrázolnak.
Később a város területe királyi birtok lett, a
tatárjárás után azonban IV. Béla király, hogy kincstárát gyarapítsa, bérbe
adta.
A török megszállást és az 1710. évi pestisjárványt
követően az ország újjáépítéséből Komárom jócskán kivette a részét, s a 18.
században addig soha nem tapasztalt virágzásnak indult E korszak emlékét idézik
a templomok és a nagymagtár épületeAz önálló várossá váló déli városrész
megtartotta a Komárom nevet és Toóth Zsigmond, majd Alapy Gáspár
polgármestersége alatt látványos fejlődésnek indult. Szórakozó helyeit az
1930-as évektől a csehszlovákiai Komárom lakosai előszeretettel látogatták.
1938. november 2-án, az első bécsi döntés értelmében a
két Komárom ismét egyesült. A város északi részének és egyben a Felvidéknek a
hivatalos és látványos visszafoglalására november 6-án került.
A második világháború után a határok ismét felálltak,
a két ország és a két város közötti nyitás azonban évtizedekbe tellett. A
mindkét országban lezajlott rendszerváltás óta a két város intézményei, lakosai
napi kapcsolatban vannak egymással, az Európai Unióba való belépés óta van
olyan generáció, amely azt sem tudja, mi az a határátlépés. Mindennek szép
példája az 1992 óta minden évben megrendezésre kerülő Komáromi Napok, a két
város által közösen szervezett kulturális, sport és szórakoztató fesztivál,
melynek kezdete április 26-a, Komárom Város Napja, emlékezve Komárom nagy
korszakára, a dicsőséges tavaszi hadjáratra.
Európa-udvar (Komárom)
Európa-udvarnak azt az
egyedi épületegyüttest nevezik, amelynek tervei a komáromi (Komárno) Európa
Ateliér tervezőirodából származnak. Az épületek, amelyek egy 6 500
négyzetméteres új teret vesznek körbe, Európa egyes vidékeinek építészeti
jellegzetességeit mutatják be. Az új Európa-udvart a dél-szlovákiai Duna
mellett fekvő Komárom városának történelmi városközpontjával három történelmi kapu köti
össze: a Szent István-kapu, a IV. Béla-kapu és a Mária Terézia-kapu. A
Zichy-palota belső parkját az új térrel a Mátyás-kapu köti össze.
Ezt a kaput történelmünk legismertebb (és a városhoz érzelmileg erősen
kötődő) királyáról nevezték el. A kapu a tér egyik domináns építménye,
amely formájával és színeivel Mátyás király uralkodása alatt épült épületeket
idézi. A tér közepén annak a kútnak a működőképes másolata
található, amely 1878-ig a Hlavné námestie téren állt a komáromi
Városháza előtt. Az
építészeti szakzsargon szerinti a tömbrekonstrukció fogalmába tartozik a
Duna-balparti, Szlovákiához tartozó Komárom.
Az udvar a hasznos funkciók
sokaságát látja el. Az épületekben főként korszerű belvárosi lakások épültek,
de nyíltak üzletek és irodák is. Most épül a francia épületben a szálloda, és
kialakíthatók vendéglátóegységek is. A tér alatt egy üzletsor élénkíti az
együttes látogatottságát. A Sarkcsillag utcája felől, vagyis az északi oldalról
megközelíthetően egy garázs várja az autóval érkezőket illetve szolgálja a
lakókat. A politikai építészet markáns alkotásainak kezdeményezése szinte
mindig uralkodóktól, vezérektől, diktátoroktól vagy politikusoktól indult ki. A
révkomáromi Európa-udvar sajátossága, hogy építészek kezdeményezték. Ami ennek
a szakmának nemcsak itt, de egész Európában a rangját emeli.Komáromi erődrendszer
A történelmi Komárom helyén már a Római Birodalom idején, a
Pannonia provinciához tartozó Brigetio városban stratégiai fontosságú
erődítmény állt. A Duna bal partján (ma Komárom (Szlovákia)), a Duna és Vág
folyók közötti keskeny félszigetet a honfoglaló magyarok is védelmi célokra
kiválóan alkalmas helyszínnek találták. Itt épült fel a középkori komáromi vár,
majd az Öregvár, a török elleni küzdelmek fontos helyszíne. Az Öregvár nyugati
bővítményét, elővédművét alkotta az 1664 után létesített Újvár, a császári
csapatok jelentős támaszpontja, Bécs előretolt bástyája. A 1848–49-es
szabadságharc kiemelkedő eseménye volt az Óvár és Újvár hősies védelme és a
három komáromi csata. Ezt követően a Duna két partján a Habsburg Birodalom
legerősebb katonai erődrendszere épült ki, amely 200 000 fős hadsereg
befogadására is alkalmas volt.
A balparti várakkal szemben, Szőny mellett (ma
Komárom, Magyarország) felépült a Csillagerőd, a Monostori erőd és az Igmándi
erőd. Az így kialakult hatalmas erődrendszer a 20. századra azonban elvesztette
stratégiai jelentőségét. 1945–1991 között a magyarországi oldalon a monostori
erőd szovjet fegyverraktárként, a szlovákiai oldal várai pedig szovjet
laktanyaként szolgáltak. A rendszerváltás óta a magyar oldalon múzeum nyílt az
erődrendszer részeiben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése