2019. október 12., szombat

Útravaló: Gúta


Gútai hajómalom és fahíd

Gútai hajómalom:

A Délnyugat-Szlovákiában található gútai hajómalom az úszó vízimalom utolsó példánya, és Szlovákia egyetlen hajómalma. A malomban székel a Vízimalom Múzeum.
Duna holtágán helyezkedik el a két párhuzamos csónakra felhelyezett, és a parthoz kikötött vízimalom. A csónakok nagyobbak az eredetieknél. A malom rekonstruált hasonmását a Komáromi Hajógyárban készítették el 1982-ben az egykori dunaradványi hajómalom mintájára.
Napjainkban a malom elvileg működőképes, a valóságban azonban a holtág mozdulatlan állóvize miatt nem működik. Az objektumban az eredeti malom néhány komponense is megtalálható, amelyek egy kis történelmi kiállítás keretén belül tekinthetők meg. Érdekességnek számít például a 19. és a 20. század fordulójáról származó benzin aggregátor, amely egy kis mozdonyra emlékeztet, és állítólag a világ első mechanizmusai közé  tartozik, amelyeknek köszönhetően sikerült gépen gyártani a halászhálókat.
A malomnak szilárd szerkezete van, hogy kibírja a tavaszi jeges hullámokat és a százéves vizet is. A malomhoz 86 m hosszú hídon át vezet az út, amely Európa leghosszabb faszerkezetű hídja. A malom a közkedvelt Kis-dunai vízi úton található. A Kis-Duna ága itt mindkét oldalról eltorlaszolt, s így a malom a vízen át nem közelíthető meg.
A malom számos technikai műemléket magába foglaló terület részét képezi, amelynek része a pihenés és felfrissülés lehetőségét kínáló „Malomhoz címzett kocsma  is, amely egyebek közt a gyógynövénylikőrök egyedi kínálatával vonja magára a figyelmet. A nyári szezon egész ideje alatt számos kulturális és gasztronómiai rendezvényre kerül sor, köztük az iskolák számára szervezett ökotáborokra.
Gútai fahíd:

A gútai fahíd a leghosszabb teljes faszerkezetű híd Európában.
A Kis-Duna 86 méter hosszú és 2,25 méter széles hídját 1992-ben a helyi természetvédők építették beton pillérek segítsége nélkül. Csupán 9 nap alatt készült el az eredeti, ma már nem létező híd mintája alapján, úgy ahogy a helybeli lakosok emlékéztek rá.
Az eredeti híd csak 60 méteres volt és a nagy jegek tették tönkre. Manapság is, amikor alacsony a víz szintje, láthatóak a régi pillérek. 1997-ben 24 méterrel meghosszabbították, és ekkor lett a maga nemében a leghosszabb Európában.
A híd amely egy másik helyi attrakcióhoz – az úszó hajómalomhoz vezet, főleg speciálisan kezelt akácfából van szerkesztve és ezért 150 éves időtartamot jósolnak neki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése