Gútai hajómalom és fahíd
Gútai hajómalom:
A Délnyugat-Szlovákiában található
gútai hajómalom az úszó
vízimalom utolsó példánya, és Szlovákia egyetlen
hajómalma. A malomban székel a Vízimalom Múzeum.
A Duna
holtágán helyezkedik el a két párhuzamos
csónakra felhelyezett, és a parthoz kikötött vízimalom. A csónakok
nagyobbak az eredetieknél. A malom rekonstruált hasonmását a Komáromi
Hajógyárban készítették el 1982-ben az egykori dunaradványi hajómalom
mintájára.
Napjainkban a malom
elvileg működőképes, a valóságban azonban a holtág mozdulatlan állóvize miatt
nem működik. Az objektumban az eredeti malom néhány komponense is megtalálható,
amelyek egy kis történelmi kiállítás keretén
belül tekinthetők meg. Érdekességnek számít például a 19. és a 20. század
fordulójáról származó benzin aggregátor,
amely egy kis mozdonyra emlékeztet, és állítólag a világ első
mechanizmusai közé tartozik, amelyeknek köszönhetően sikerült
gépen gyártani a halászhálókat.
A malomnak szilárd szerkezete
van, hogy kibírja a tavaszi jeges hullámokat és a százéves vizet is.
A malomhoz 86 m hosszú hídon át vezet az út, amely Európa
leghosszabb faszerkezetű hídja. A malom
a közkedvelt Kis-dunai vízi úton található.
A Kis-Duna ága itt mindkét oldalról eltorlaszolt, s így a malom a
vízen át nem közelíthető meg.
A malom számos technikai műemléket
magába foglaló terület részét képezi, amelynek része a pihenés és felfrissülés
lehetőségét kínáló „Malomhoz címzett kocsma“ is, amely
egyebek közt a gyógynövénylikőrök egyedi kínálatával vonja magára a figyelmet.
A nyári szezon egész ideje alatt számos kulturális és gasztronómiai rendezvényre kerül
sor, köztük az iskolák számára szervezett ökotáborokra.
Gútai fahíd:
A gútai fahíd a leghosszabb teljes
faszerkezetű híd Európában.
A Kis-Duna 86 méter hosszú és 2,25
méter széles hídját 1992-ben a helyi természetvédők építették beton pillérek
segítsége nélkül. Csupán 9 nap alatt készült el az eredeti, ma már nem létező
híd mintája alapján, úgy ahogy a helybeli lakosok emlékéztek rá.
Az eredeti híd csak 60 méteres volt és a
nagy jegek tették tönkre. Manapság is, amikor alacsony a víz szintje, láthatóak
a régi pillérek. 1997-ben 24 méterrel meghosszabbították, és ekkor lett a maga nemében
a leghosszabb Európában.
A híd amely egy másik helyi
attrakcióhoz – az úszó hajómalomhoz vezet,
főleg speciálisan kezelt akácfából van szerkesztve és ezért 150 éves
időtartamot jósolnak neki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése