Nyitra várnegyed látnivalói
A vár Szent Emmerám-temploma 1158-ban épült, benne a
névadó szobrával, amely Szlovákia legrégibb szobra. A szobrot 1933 -ban találták meg. A
régészeti ásatások eredményei alapján valószínűsítik, hogy a templomnak már a
11. század közepe előtt állhatott előzménye, korábbi építésekre azonban
egyelőre nem sikerült bizonyítékokat találni.
A várfalakon belül lévő püspöki székesegyház alsó és felső templomból áll.
A felső templom a 13–14. században épült, melyhez 1640-ben Telegdi püspök
nagyméretű barokk dómot építtetett, ezt 1732-ben átalakították.
Főoltárát Szent
István és Szent
László szobrai díszítik. A főoltárral
szemben, a püspöki kápolna feletti reliefen szintén Szent László ábrázolás található.
Várhídját 1750 és 1780 között építették téglából. A 19. század végén újabb
pillérekkel megerősítették, s a híd alatti fülkéket befalazták. A hidat
2011-ben újjáépítették, ekkor kerültek elő 14. századi gótikus és 16. századi
reneszánsz elődjének maradványai.
A várkapuhoz vezető lépcsősor mentén áll Vogerl Márton 1750-ben készült
alkotása, a Nagyboldogasszony-szoborcsoport. Az előző évben dúló pestisjárvány
elmúltával hálaadásként Esterházy
Imre hercegprímás emeltette, ezért az
alkotást Fogadalmi pestisoszlop néven is említik.
A püspöki palota gótikus eredetű épület, melyet 1732-ben Erdődy püspök
barokkosított. Szép mennyezetfreskói vannak.
A Zöld-hegyen már 1446-ban állt a
Nagyboldogasszony-templom, mely a 17. században sokszor károsodott, 1663-ban a török
pusztította el, majd 1685-ben és 1705-ben újra károkat
szenvedett. 1723 és 1738 között teljesen
újjáépítették. A Fájdalmas Szűzanya kegyszobra 1784-ben már a főoltáron
állt, a templom búcsújáróhely.
Piarista
gimnáziuma a magyar és szlovák művelődés
egyik központja volt.
Nagyszeminárium, Kisszeminárium, püspöki könyvtár. A Nagyszeminárium
épülete a 18. századból származik és jelenleg papneveldeként működik. A Kisszemináriumban
lakószobák találhatók. A könyvtárban mintegy 80 darab 15. századi és kb. 1500 darab 16. századi könyv található. Szlovákiában – a könyvek számát tekintve – ez a
harmadik legnagyobb könyvtár. A vendégkönyv első aláírója Ferenc József volt. A püspöki
papnevelde könyvtárát 1771-ben alapították.
Szent Mihály-templom.
Szent Vince-templom.
Zsinagóga. 1911-ben építették
Baumhorn Lipót tervei alapján. A város önkormányzata az épületet 1982-ben
vásárolta meg a helyi zsidó közösségtől. Ezt követően az 1980-as években felújították az épület tetőszerkezetét és homlokzatát. Az 1996-ban
elkezdődött újabb felújítási munkálatok 2003. július 3-án, az épület ünnepélyes
megnyitásával fejeződtek be. A zsinagóga épülete jelenleg kulturális
rendezvények színhelye. Ezenkívül helyet biztosít a pozsonyi Zsidó
Kultúra Múzeum Holokauszt kiállításának és a város szülöttének, a jelenleg Izraelben élő festőművész Shrag Weil grafikáinak. A holokauszt nyitrai áldozatainak emlékét 1992. novembere óta emléktábla őrzi.[37]
A város legrégibb temploma a 11–12. századi Szent
István-templom, amely valószínűleg 9. századi alapokon áll. Értékes középkori freskói vannak.
Nyitra menti Múzeum. A múzeumban régészeti kiállítás tekinthető meg.
Esze Tamás különös halála
1708. május 27-én
vesztette életét a nyitrai kuruc táborban Esze Tamás, a Rákóczi-szabadságharc
egyik leghíresebb brigadérosa.
1702 végén – a hegyaljai
felkelésben is részt vevő Kis Alberttel együtt – beállt az uralkodó egyik
gyalogezredébe, és amikor csapatát megindították az európai hadszíntérre,
embereivel megszökött és a beregi hegyekben ütött szállást. Esze Tamás innen
vette fel a kapcsolatot a Lengyelországban élő II. Rákóczi Ferenccel, miután
hosszas viták után meggyőzte bujdosótársait, hogy – az 1697-es hegyaljai
felkeléssel ellentétben – ne Thököly Imre gróf pártfogását keressék. Ez a
döntés kulcsfontosságú volt a későbbi szabadságharc szempontjából. Esze két
követséget küldött a Brezánban élő Rákóczi és Bercsényi színe elé, majd a
harmadik alkalommal, 1703 tavaszán személyesen látogatta meg az emigránsokat.
Rákóczi végig nagy
becsben tartotta a kezdetektől hűségesen szolgáló Esze Tamást: még 1703
novemberében felszabadította őt a jobbágysorból, 1707-ben brigadérosi, 1708
márciusában pedig nemesi címet adományozott számára. A talpasok élén Esze is
csatlakozott Rákóczi 1708-ra tervezett sziléziai hadjáratához, az indulást
azonban már nem érte meg. Történt ugyanis, hogy a nyitrai táborban 1708. május
27-én Esze Tamás és Czelder Orbán csapatai között a pünkösdi istentisztelet
után verekedés tört ki.
Esze hiába próbálta
lecsillapítani a tömeget, a csetepaté annyira elmérgesedett, hogy végül
kartácstűzzel kellett szétkergetni a dulakodókat. A tömegverekedés után Esze
Tamás holtan maradt a csata színhelyén, ezzel a kuruc hadsereg elveszítette
egyik leghasznosabb tisztjét. Később a történetírók számos teóriával álltak
elő, miszerint az ágyútűz egy előre kitervelt gyilkosság része volt, és a
brigadérost voltaképpen nemesi származású ellenlábasai gyilkolták meg, ám
feltehetően Esze Tamás életét a tusakodó katonák oltották ki.
Máig nem sikerült
tisztázni azt sem, hogy a nyitrai táborban milyen ellentétek robbantották ki a
tragédiával végződő tömegverekedést. Hű katonája halála megrázta Rákóczit is, a
talpasokat ezután saját válogatott ezredeiben helyezte el. Esze Tamás
szülővárosa hajdúvárosi kiváltságot, a brigadéros öccse, János pedig később
kapitányi tisztséget kapott a fejedelemtől.
Szent László halála
Nagy bánat, nagy siralom támadt az egész
kereszténységben, amikor halálának híre elterjedt. Mély gyászba borult egész Magyarország:
három esztendőn át díszes öltözetet senki sem viselt, táncot senki se járt,
vigasságot sehol sem rendeztek. Szent László király úgy rendelkezett, hogy
holttestét Nagyváradra vigyék, ott helyezzék örök nyugalomra a templomban. De
halála után a főemberek tanácskozni kezdtek, vajon teljesíthetik-e a szent
király végső rendelkezését. Mert nagy nyári meleg volt, s abban a melegben
holttest olyan hosszú utat nem tehet, hiszen a romlandó test felbomlik a
hőségtől.
Ezért az egyik úr azt mondta:
– Vitessük a szent király holttestét Székesfehérvárra, úgyis
ott nyugszanak a többi magyar királyok.
Ebbe a többiek is belenyugodtak, a szent testet
szekérre tették, és elindultak Székesfehérvár felé. Este a szálláshelyen
elnyugodtak, mind elaludtak – de nem aludott az Isten!
Amikor a halottkísérők hajnalban felébredtek,
ugyan körülnéztek, de a szekeret sehol sem látták! Ezen nagyon elcsodálkoztak,
és mindjárt keresni kezdték a szekeret. Minden utat, minden helyet bejártak, de
csak nem találták meg. Végre arra az útra tértek, amely Nagyvárad felé vezet.
Hát halljatok csodát! Ott megpillantották a szekeret, ott gördült a váradi
úton. De nem barmok vonták, hanem Isten angyalai taszították. Amikor a
halottkísérők ezt a csodát látták, mindnyájan leborultak, és Istent dicsérték.
Ezután kételkedés nélkül Nagyváradra mentek, és a
szent testet, amelynek a hőség nem árthatott, a templomban eltemették.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése