2018. június 22., péntek

ÁPRILIS 16. HÉTFŐ,

Tudósok, ősök, hősök nyomában a Bolyaiak útján
Erdélyben
2018 április 16-20.

1. nap

Indulás: április 16. hajnali 5:00
Győrújbaráti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
7. osztály

Hétfőn a Győrújbaráti suli 7. osztályos tanulói sötétben még nagyon reggel elindultak Erdélybe! A több mint 7-8 órás utazás után, megérkeztünk első állomásunkra, Nagyszalontára itt bepillantást nyerhettünk Arany János életébe, megnéztük a szülőházát ahol a költő meglátta a napvilágot, ez a ház valójában újra lett építve, mert egy szörnyű dolog következtében leégett, amikor a költő 6 éves volt. Ezek után megszerettük volna nézni a Csonka tornyot, de sajnos zárva volt, így kívülről csodálhattuk meg. Mindezek után folytattuk utunkat a 2. állomásunkra, Nagyváradra ahol legelőször a Püspöki bazilikát néztük meg. Csodálatos barokk stílusban épült, katolikus templom. A templom 27 évig épült. A székesegyház előtt látható Szent László szobra. A székesegyházban egyre beljebb mentünk, ahol egyre több értékes és régi tárgyakat láttunk. A legbelső teremben láthattuk Szent László koponya csontját és hermáját, a herma szépen kidolgozott, arannyal bevonva volt látható. A Szent László koponyacsont története így szól: Eredetileg Nagyváradon temették el. 1192-ben szenté avatta III. Celesztin pap, de ehhez fel kellett nyitni a sírt és fejét külön ereklyetartóba tették, hogy vallásos tiszteletre tegyék. Az első ereklyetartó fából készült, de egy tűzvész 1406-ban elpusztította, a koponyacsont nem sérült. 1606-ban Naprágyi Demeternek köszönhetően Győrbe került, mert Győrben őt nevezték ki püspöknek.  A Váradiak szerették volna, hogy náluk is legyen valami, ezért egy csont darabot adtak nekik Szent Lászlóból. A Nagyváradiak egy hermát is csináltak a tiszteletére.
Egy kis buszozás után megérkeztünk Királyhágóra, ahol a Partium és Erdély határa van. Nagyon szép volt a zöld mindent beborított, csináltunk csoportképet és volt még pár perc szabad idő.
1 órányi buszozás után megérkeztünk a szállásunkra Magyarfenesre, ahol finom vacsorával és kedvesen vártak minket, családoknál aludtunk kisebb csoportokban. Rengeteget mentünk aznap, ezért mindenki elfáradt így hamar álomba szenderültünk.
Az 1 nap mindenki számára felejthetetlen volt, a sok szép hely a környezet és a társaság már szebbé tette a napot.